درس 15 پیوند مقدس کلاس سوم

دروس دین و زندگی متوسطه دوم

درس 15 پیوند مقدس کلاس سوم


                          پیوند مقدس          درس 15    کلاس سوم

1-    رسول خدا(ٌص) در باره ازدواج چه می فرماید؟

(در اسلام، هيچ بنايی نزد خدا محبو بتر از ازدواج نيست.)

2-    زيباترين و حساس ترين تصميم های زندگی چیست؟

از (زيباترين و حساس ترين تصميم های زندگی، انتخاب همسر و آغاز زندگی مشترك است. )

به خاطر اهميت و حساسيت اين تصميم، شايسته است به مطالعه در اين باره بپردازيم و آگاهی خود را در اين زمينه افزايش دهيم تا در آينده با آمادگی لازم و به درستی تصميم بگيريم. معمولاً برای همۀ جوانان در زمينۀ انتخاب همسر سؤال هايی پيش می آيد كه در اين جا بعضی از آن ها را مطرح می كنيم.

همسر مناسب و دل خواه، چه كسی است؟

همسر شايسته چه مسئوليت هايی را بر دوش می گيرد؟

چه موانعی در مسير ازدواج وجود دارد و چگونه می توان از آن ها عبور كرد؟

         وَلاَ تَنكِحُواْ الْمُشْرِكَاتِ حَتَّى يُؤْمِنَّ وَلأَمَةٌ مُّؤْمِنَةٌ خَيْرٌ مِّن مُّشْرِكَةٍ وَلَوْ أَعْجَبَتْكُمْ وَلاَ تُنكِحُواْ الْمُشِرِكِينَ حَتَّى يُؤْمِنُواْ وَلَعَبْدٌ مُّؤْمِنٌ خَيْرٌ مِّن مُّشْرِكٍ وَلَوْ أَعْجَبَكُمْ أُوْلَـئِكَ يَدْعُونَ إِلَى النَّارِ وَاللّهُ يَدْعُوَ إِلَى الْجَنَّةِ وَالْمَغْفِرَةِ بِإِذْنِهِ وَيُبَيِّنُ آيَاتِهِ لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ يَتَذَكَّرُونَ                                 بقره 221

         وبا زنان مشرك، ازدواج نكنيد تا ايمان آورند وقطعاً كنيز با ايمان از زن آزاد مشرك بهتر است، اگرچه زيبايى يا ثروت يا موقعيّت او شما را به شگفتى درآورد. و به مردان مشرك، زن ندهيدتا ايمان آورند وقطعاً برده با ايمان از مرد آزاد مشرك بهتر است، هر چند زيبايى و موقعيّت و ثروت او شما را به شگفتى وادارد. آن مشركان شما را به سوى آتش دعوت مى‏كنند، در حالى كه خداوند با فرمان و دستورات خود، شما را به بهشت وآمرزش فرا مى‏خواند و آيات خويش را براى مردم روشن مى‏كند تا شايد متذكّر شوند.

         رَبِّ اجْعَلْنِي مُقِيمَ الصَّلاَةِ وَمِن ذُرِّيَّتِي رَبَّنَا وَتَقَبَّلْ دُعَاء

         پروردگارا! مرا برپا دارنده نمازقرارده واز نسل  و ذريّه ام  نيز. پروردگارا!دعاي  مرا نماز و عبادتم  را بپذير.

         رَبَّنَا اغْفِرْ لِي وَلِوَالِدَيَّ وَلِلْمُؤْمِنِينَ يَوْمَ يَقُومُ الْحِسَابُ    ابراهیم 41

         پروردگارا مرا وپدر ومادرم  را ومؤمنان  را، روزي  كه  حساب  بر پا مي شود ببخشاي .

به کمک توضيحات زير، ترجمه ها را تکميل کنيد.

لا تَنکِحوا: ازدواج نکنيد

 يُؤ مِنَّ: ايمان آورند

يَد عون: دعوت می کنند

 

با تفکر در آيات درس، پيام های زير را تکميل کنيد.         سوره/ آيه

3-    شرط اصلی و اوّلی در انتخاب همسر ،   با ایمان  بودنِ اوست.                بقره 221

4-    همسری که  شرک  ، اعضای خانواده را به نافرمانی از خدا و بدبختی ابدی سوق می دهد.

5-    پدر و مادر با ايمان تلاش می کنند فرزندانشان مؤمن باشند و مورد مغفرت خداوند قرار گیرند.

6-     فرزند با ايمان ، همواره به پدر و مادر خود محبت می ورزد و  آمرزش آنها را از خداوند طلب می کند

7-   پيامی که از آيات شريفه درس به دست می آيد، نشان دهنده چیست؟

مسئوليت زن و مرد در انتخاب همسر آينده و به دوش گرفتن رشد و تربيت فرزندان صالح و شايسته است.

 

8-  خانواده  مورد قبول خداوند، چه خانواده ای است؟

خانواده ای است که بر محور ايمان پايه گذاری شده و اعضای خانواده، در سايه اين کانون می توانند مسير رشد و تعالی را بپيمايند و به سعادت برسند. )

از اين رو، پيشوايان بزرگ ما، هر يک از دختر و پسر را راهنمايی کرده اند که چگونه قدم در امر ازدواج گذارند و چگونه برای زندگی مشترک آينده برنامه ريزی کنند. در اين درس، به راهنمايی آن بزرگواران توجه می کنيم تا بتوانيم در آينده زندگی مشترک سالم و تعالی بخش تشکيل دهيم.

 

انتخاب همسر و مسئوليت آينده

 

9-    از نظر مقرّرات اسلامی اگر عقدی به زور انجام گیرد چه حکمی دارد ؟ [د89]

10- کامل کنید : اگر عقد ازدواج به زور انجام گیرد ، ( باطل ) است . [ش90] 

 

پس از تعيين هدف ازدواج، انتخاب زوج مناسب مطرح مى شود. طبق مقررات اسلامى، رضايت کامل زن و مرد براى ازدواج ضرورى است و اگر عقدى به زور انجام گيرد، باطل است و مشروعيت ندارد.

داشتن قدرت انتخاب، ارزشمند و در عين حال، مسئوليت زاست. براى موفق شدن در اين مسئوليت، بايد با چشم باز عمل کرد و به انتخابى شايسته دست زد.

 

11-                         لازمة انتخاب شایستة همسر ، تسلّط بر چه چیزی است ؟ [د88]

 

لازمه چنين انتخابى، تسلّط کامل بر شور و احساس جوانى است.

 

همواره ديده ايم که

 

12-                        چرا تنها علاقه و محبّت اوّلیّه نمی­تواند لازمة انتخاب همسر باشد ؟ [خ87]

 

علاقه و محبّت اوليه، چشم و گوش را مى بندد و عقل را به حاشيه مى راند، به گونه اى که فريادهاى خيرخواهانه او را نمى شنوند. اين سخن زيباى امام على مربوط به مواردى از همين قبيل است:

حُبُّ الشَّىء يُعمى وَ يُصِمُّ                             علاقه شديد به چيزى آدمى را کور و کر مى کند.

از اين رو،

 

13-                        با توجّه به آموزه­های پیشوایان دین درباره هر یک از موارد زیر توضیح دهید . [ش85] الف) مشورت با پدر و مادر در انتخاب همسر

 

14-                        چرا پیشوایان دین در امر ازدواج مشورت با پدر و مادر را سفارش کرده­اند ؟ [د86- خ90]

 

 ( پيشوايان دين از ما خواسته اند که در مورد همسر آينده با پدر و مادر خود مشورت کنيم تا به انتخابى درست برسيم. پدر و مادر به علت علاقه و محبت به فرزند، معمولاً مصلحت و خوش بختى او را درنظر مى گيرند و به علت تجربه و پختگى شان، بهتر مى توانند خصوصيات افراد را دريابند و عاقبت ازدواج را پيش بينى کنند. )

15-                        چراپدران و مادران نبايد نظر خود را بر فرزندانشان تحميل کنند و آن ها را به ازدواجى ناخواسته بکشانند؟

البته پدران و مادران نبايد نظر خود را بر فرزندانشان تحميل کنند و آن ها را به ازدواجى ناخواسته بکشانند. شايسته است محيط خانواده، محيط هم دلى، اعتماد به بزرگ ترها، شنيدن نظريات يکديگر و به خصوص، محيط محبّت و ايثار باشد تا بهترين تصميم ها گرفته شود و حسرت و پشيمانی کمتر پيش بيايد.

از همين منظر است که ضرورى بودن اجازه پدر براى دختران روشن مى شود.

 

 

16-چرا إذن پدر برای ازدواج دختر الزامی است ؟ [د85 - ش86 - ش88- ش89 - د90]

 

(لطافت هاى روحى و ظرافت هاى عاطفى دختر، آن گاه که در فضاى محبت و علاقه جنس مخالف قرار مى گيرد، احتمال ناديده گرفتن برخى واقعيت ها و کاستى ها را به دنبال دارد؛ علاوه بر اين، چون دختران به خاطر حيا و عزت نفس قوى خود، در ازدواج پيش قدم نمى شوند و طلب و درخواست از طرف پسر صورت می گيرد، ممکن است حيا مانع از آن بشود که دختر همه ويژگی های پسر و سابقه او را بشناسد و با آگاهی کامل تصميم گيری کند. در چنين مواقعى، پدر که بر احساسات خود غلبه دارد و نيز داراى تجارب فراوان و شناخت کامل از جنس مرد است، مى تواند به سان باغبانى دلسوز و کاردان از گل لطيف و ظريف خويش مراقبت کند و به راهنمايى او بپردازد)

 

معيارهاى همسر شايسته

17-                        از ديدگاهِ قرآنِ كريم ، در صورتِ نبودنِ كدام معيار در فرد ، ازدواج با او حرام مي­شود ؟ [خ91] ايمان

18-                        از نظرِ قرآنِ كريم مهمّ­ترين معيارِ همسرِ شايسته كدام است ؟ [خ92] ايمان

 

اولين قدم برای تشکيل خانواده، انتخاب همسر خوب است. هرگونه سهل انگارى و تصميم گيرى عجولانه که بيش تر تحت تأثير احساسات يا اجبار و تحميل بستگان و دوستان صورت مى گيرد، پشيمانى بعدى را به دنبال دارد.

از نظر قرآن کريم، مهم ترين معيار همسر شايسته، با ايمان بودنِ اوست. اگر اين معيار در فردی وجود نداشته باشد، ازدواج با او حرام می شود. هر قدر ايمان يک فرد قوی تر باشد، شايستگی او برای همسری بيش تر است.

معيارهای ديگری که بايد مورد توجه قرار گيرند، عبارت اند:

19-                        با توجّه به روایات معصومین (ع) چهار مورد از معیارهای همسر شایسته را نام ببرید . [خ85]

 

رديف   معيارها                           رديف     معيارها

١- اصالت خانوادگی                       2- پوشش مناسب اسلامی

3- عدم ارتباط قبلی با جنس مخالف    4- صداقت با همسر

5- سلامت جسمی                        6- انجام عبادات، به  خصوص نماز

7- عاقل و فهيم بودن                     8- اخلاق خوب و خوش رويی

9- قناعت در زندگی                    10- کسب و کار حلال

11- زيبايی و مورد پسند بودن        12- داشتن دوستان درستکار و سالم

 

راه هاى شناخت همسر

 

تحقيق درباره همسر آينده، به اندازه اى که به کمک آن بتوان به اطمينان در تصميم گيری رسيد، ضرورى است. تحقيق بايد نتيجه بخش باشد و در چهارچوب ضوابط و معيارهاى الهى صورت گيرد؛ بنابراين،

 

20-                        چه نوع معاشرتهایی برای شناخت همسر نتیجه بخش نیست ؟ چرا ؟ [خ87]

 

تحقيق درباره همسر آينده را نبايد با معاشرت هايى که منشأ آن تنها هوس هاى زودگذر است، اشتباه کرد. اين گونه معاشرت ها، هر چند با عنوان هايى مانند شناخت روحيه همسر و امتحان او باشد، نتيجه بخش نيست و آثار زيان بار ديگرى دارد. معاشرت هايى که منشأ آن تنها هوس هاى زودگذر است، اشتباه کرد. اين گونه معاشرت ها، هر چند با عنوان هايى مانند شناخت روحيه همسر و امتحان او باشد، نتيجه بخش نيست و آثار زيان بار ديگرى دارد که به خاطر همان آثار، خداوند اجازه اين گونه معاشرت ها را نداده است. در اين معاشرت ها که معمولاً احساسات بر هر دو نفر حاکم مى شود و هرطرف اصرار دارد خود را بهتر از آن چه هست نشان دهد تا محبوب ديگرى واقع شود. معمولاً هم بيش تر اين معاشرت ها به سستى رابطه و جدايى مى انجامند.

 

 متناسب با فرهنگ اسلامى، راه هاى زير براى شناخت کسی که تصميم به ازدواج با او را داريم، پيشنهاد مى شود:

 

 

21-                        با توجّه به آموزه­های پیشوایان دین درباره هر یک از موارد زیر توضیح دهید . [ش85]

دو راه مناسب برای شناخت همسر

 

22-                        سه مورد از راههای شناخت همسر را بنویسید . [د87- ش90- د90]

 

 

١ تحقيق درباره خانواده همسر و موقعيت اعضاى خانواده در محل زندگى و محل کار.

٢ شناخت دوستان همسر و کسانى که او با آن ها معاشرت بيش ترى دارد.

٣ تحقيق درباره روحيات و خُلقيات همسر در محيط کار يا محلّ تحصيل.

٤ معاشرت خانواده هاى دوطرف با يک ديگر و بهره بردن از تجارب پدر و مادر در اين معاشرت ها.

٥  مشورت با افراد قابل اعتماد و کاردان.

٦  گفت و گو با يکديگر در جلسات حضورى و طرح نظريات و ديدگاه ها درباره موضوعات مختلف.

 

زمان ازدواج

 

اکنون جا دارد اين سؤال را بررسى کنيم که سن مناسب ازدواج کدام است.

 در اين ميان، دختران و پسران با پيشنهادهاى گوناگونى روبه رو هستند که هريک از آن ها بر محورى خاص، تأکيد مى کند.

 

23-                        چرا نباید فاصله میان بلوغ طبیعی و فکری با زمان ازدواج زیاد شود ؟ [خ85]

 

24-                        نتایج ازدواج در زمان و موقعیّت مناسب و نامناسب را با یکدیگر مقایسه کنید . [خ89]

نبايد از ياد ببريم که  (ازدواج، براى رفع نيازهاى طبيعى و پاسخ گويى به قانون خلقت انجام مى شود. اگر به اين نيازهاى طبيعى در زمان و موقعيت مناسب پاسخ داده نشود، مانند ساير نيازها، اختلالات و مشکلات خاص خود را به دنبال دارد و آسيب هاى جبران ناپذير روانى، اخلاقى و اجتماعى وارد مى کند. شادابى، نشاط، سلامت جسمى و روحى، رشد طبيعى، احساس رضايت درونى، تعادل در حالات و رفتار، خوش رويى و خوش خلقى، کاهش فشار جنسى، و سلامت اخلاقی جامعه از فوايد ازدواج به موقع است. تأخير در ازدواج سبب افزايش فشارهای روحی و روانی، روابط نامشروع و آسيب های اجتماعی می گردد. کاهش روابط نامشروع و آسيب هاى اجتماعى و روانى از فوايد ازدواج به موقع است. زندگى يک جوان در کنار کسى که همسر او محسوب مى شود، چنان برکتى براى جسم و روح او دارد و چنان لذتى را به ارمغان مى آورد که هيچ چيز ديگرى جاى آن را نمى گيرد.)

 

25-                        ازدواج به موقع چه فوایدی را در بر دارد ؟ [ش87 ]

(شادابى، نشاط، سلامت جسمى و روحى، رشد طبيعى، احساس رضايت درونى، تعادل در حالات و رفتار، خوش رويى و خوش خلقى، کاهش فشار جنسى، و سلامت اخلاقی جامعه از فوايد ازدواج به موقع است.)

 

26-چرا نمی­توان در قالبی غیر از ازدواج به نیاز جنسی پاسخ داد ؟ توضیح دهید . [خ88]

امّا اگر فردى بخواهد در قالبى غير از ازدواج به نياز جنسى خود پاسخ دهد، در آن صورت، لذت آنى برخاسته از گناه، پس از چندى روح و روان فرد را پژمرده مى کند و شخصيت او را مى شکند. اين گونه اشخاص، به جاى بازگشت به مسير درست، براى فرار از اين پژمردگى به افراط در گناه کشيده مى شوند امّا نمى دانند که روحشان مانند تشنه اى است که هرچه بيش تر از آب دريا مى نوشد، بر تشنگى اش افزوده مى شود و بى قرارى اش شدت مى يابد.

 

27-                        آمادگی برای ازدواج نیازمند چند بلوغ است ؟ نام ببرید . [خ 86- خ 88- ش90]

28-                        درستی یا نادرستی گزاره­های زیر را با ( ص/ غ ) مشخّص کنید . نباید فاصلة میان بلوغ جنسی و عقلی با زمان ازدواج زیاد شود . [د89]

 

(آمادگى برای ازدواج نيازمند دو بلوغ است: يکى بلوغ جنسى و ديگرى بلوغ عقلى و فکرى که مدتى پس از بلوغ جنسى فرا می رسد. با رسيدن بلوغ عقلی، جوان در می يابد که بايد زندگی را بسيار جدّی گرفت و برای آينده برنامه ريزی کرد. توجه به داشتن شغل و پيدا کردن کار، فکر کردن درباره ويژگی های همسر، تنظيم خرج و هزينه خود و دوری از بی برنامه بودن از نشانه های بلوغ عقلی است. نبايد فاصله ميان بلوغ جنسى و عقلى با زمان ازدواج زياد شود و تشکيل خانواده به تأخير افتد.) به همين علت پيشوايان ما همواره دختران و پسران را به ازدواج تشويق و ترغيب کرده و از پدران و مادران خواسته اند که با کنار گذاشتن رسوم غلط شرايط لازم براى ازدواج آنان را فراهم کنند و به خاطر برخى پندارهاى باطل فرزندان خود را به گناه نکشانند و جامعه را گرفتار آسيب ها نسازند.

پيامبر اکرم مى فرمايد:

کسى که ازدواج کند، نصف دين خود را حفظ کرده است؛ پس، بايد براى نصف ديگر از خدا پروا داشته باشد.

اين جمله کوتاه اهميت ازدواج را به خوبى مى رساند و نشان مى دهد که چگونه نيمى از ديندارى انسان با ازدواج حفظ و نگه دارى مى شود.

29-                        با توجه به حدیث پیامبر (ص) نتایج فراهم کردن امکان ازدواج برای دختران و پسران چیست؟

ايشان هم چنين مى فرمايد: براى دختران و پسران خود امکان ازدواج فراهم کنيد تا خداوند اخلاقشان را نيکو کند و در رزق و روزى آن ها توسعه دهد و عفاف و غيرت آن ها را زياد گرداند.

امام صادق نيز مى فرمايد:

دو رکعت نماز شخص متأهل، برتر از هفتاد رکعت نمازى است که شخص مجرد مى خواند.

مشکلات پيش رو

 

وقتى به واقعيت ها نگاه مى کنيم و شرايط جامعه و خانواده ها را از نظر مى گذرانيم، مى بينيم که ازدواج به موقع با مشکلاتى روبه روست و اوّلين سؤالى که به ذهن جوان خطور مى کند اين است که با وجود مشکلات اقتصادى فراوان، چگونه مى تواند ازدواج کند. چاره انديشى در اين مورد به بخش هاى مختلفى از جامعه مربوط مى شود. آن ها بايد با برنامه ريزى صحيح، به تدريج از شمار مشکلات بکاهند و امکان ازدواج به موقع را فراهم آورند.

برخى از اين مشکلات عبارت اند از:

30-                        ازدواج به موقع با چه مشکلاتی روبرو است؟

١ نياز به مسکن

٢ هزينه هاى ازدواج و تأمين خانواده

٣ طولانى شدن زمان تحصيلات دانشگاهى

٤ توقعات غيرضرورى که بر اثر برخى آداب و رسوم غلط بر خانواده تحميل مى شود.

٥  رقابت هاى نابجاى خانوادگى

۶  الگو قرار ندادن روش پيشوايان دين و بى توجهى به راهنمايى هاى آنان.

 

31-  دختران و پسران جوان چگونه  يک زندگی مشترک ساده و صميمی را با همکاری ساير اعضای خانواده آغاز کنند؟

 

البته مديريت و تدبير پدران و مادران می تواند بسياری از مشکلات را از ميان بردارد و شرايط ازدواج آسان را فراهم کند. (دختران و پسران جوانی که حفظ عفاف و پاکدامنی را اصل قرار داده اند، می توانند با کاستن از توقعات خود، يک زندگی مشترک ساده و صميمی را با همکاری ساير اعضای خانواده آغاز کنند.)

برای مطالعه

خواستگارى

معمولاً خواستگارى از طرف پسر اعلام و قبول و رضايت از طرف دختر صورت مى گيرد. اين سنت پسنديده بيانگر کرامت، عزت نفس و حياى دختر و نيز نشانه آن است که پسر است که بايد سؤال و درخواست کند و دختر است که مى تواند بپذيرد يا رد کند. به تعبير ديگر، اين پسر است که بايد ابتدا محبّت خود را اعلام کند و به دنبال دختر بيايد تا دختر اين اعلام محبّت را بررسى کند و پاسخ دهد. اين به اقتضاى احترام و براى حفظ عظمت و شخصيت دختر است. دختر به طور طبيعى و فطرى، مردى را براى همسرى مى پسندد که به دنبال او بيايد و اعلام محبّت و وفادارى کند.

البته، طرح خواستگارى از سوى مرد بدين معنا نيست که دختران همسر مناسب خود را انتخاب نکنند و مستقيم يا غيرمستقيم خود را به وى معرفى ننمايند. اين کار مى تواند صورت گيرد امّا بايد شرايطى فراهم کرد که مرد درخواست ازدواج را به خانواده دختر بدهد تا درصورتى که امکان ازدواج فراهم نشد، کرامت و عزت نفس دختر حفظ شود.

نمونه زيباى چنين موردى، ازدواج پيامبر اکرم با حضرت خديجه پيش از نبوت است.

پيامبر اکرم (ص)در مکه به درست کارى و امانت دارى مشهور بود و حضرت خديجه (س)اين را مى دانست امّا پس از اين که مال التجاره زيادى در اختيار پيامبر قرار داد و ايشان را براى يک سفر تجارى به شام فرستاد و امانت دارى و درست کارى ايشان را در عمل ديد و اخلاق کريمانه ايشان را مشاهده کرد، شيفته رفتار و اخلاق پيامبر شد. امّا پيامبر به اين موضوع توجهى نداشت تا اين که حضرت خديجه (س) علاقه و محبّت خود را به پيامبر با کسانى از خويشان خود که با پيامبر نيز دوستى داشتند، در ميان نهاد و آنان پيامبر را مطلع کردند و درباره شخصيت ممتاز حضرت خديجه با ايشان سخن گفتند. پيامبر که حضرت خديجه را همسرى مناسب براى خود ديد، به خواستگارى ايشان رفت و ازدواج اين دو بزرگوار صورت گرفت.

آيا دختران و پسران می توانند قبل از ازدواج دوستی خصوصی داشته باشند؟

در بسياری از موارد ديده شده آنان که به تعبير قرآن کريم، دارای قلبی مريض هستند  و فقط به دنبال هوسرانی خود و سوء استفاده از طرف مقابل می باشند، به بهانه ازدواج در آينده، از در دوستی وارد می شوند و پس از مدتی، بدون دليل قانع کننده جدا می گردند و دوستی با ديگری را آغاز می کنند.

شور و احساسات جوانی، گاهی آنقدر قوی است که فرصت رفتار عاقلانه را از انسان می گيرد و وقتی متوجه می شود که زمان را از دست داده و زيان تصميم عجولانه خود را ديده است. بهترين راه عبور سالم و بی خطر از دوره تجرّد و ورود به زندگی خانوادگی، اعتماد به راهنمايی خداوند و رعايت دستوراتی است که او به ما داده است.

بنابراين شايسته است به نکات زير توجه کنيم:

١ هر انسانی، چه زن و چه مرد، کسی را برای همسری می پسندد که قبل از ازدواج عفيفانه زندگی کرده و با جنس مخالف رابطه نداشته باشد. زيرا می داند چنين کسی در طول زندگی مشترک هم به او خيانت نخواهد کرد.

٢ هرکس عفاف و پاکدامنی قبل از ازدواج را رعايت نکند و هوسرانی پيشه کند و عامل انحراف ديگری شود، کار او در جهان بی پاسخ نخواهد ماند و مکافات آن در همين دنيا به صورتی به خودش بازخواهد گشت و از جايی ضربه خواهد خورد که پيش بينی آن را نمی کند. اين مکافات، علاوه بر مجازات سنگين اخروی است.

٣ پسران غيور، دختران ديگر را در جای خواهر خود قرار م یدهند و هما نطور که اگر نامحرمی از روی هوس قصد تعرّض به خواهرشان را داشته باشد، غيرتشان به جوش م یآيد، همين حالت را نسبت به دختران ديگر دارند و به خودشان اجازه بی حرمتی به او را نمی دهند. زيرا در همان لحظه، خانواده خود را جلو چشم خود مشاهده می کنند.

٤ دختران باحيا و عفيف، همواره به فکر آنند که با همين حالت عفاف با همسر آينده خود روبه رو شوند و پاک وارد خانه همسر گردند. از اين رو نمی گذارند هوسرانان متوجه آن ها شوند. اين دختران به گونه ای در خيابان، مدرسه، دانشگاه و ساير مراکز عمومی رفت و آمد می کنند که کمترکسی به خود اجازه می دهد به آنان بی حرمتی کند.

آنان که اين اصل را رعايت نمی کنند، خودشان سبب تحريک حس شهوت ديگران می شوند و زمينه بی حرمتی به شخصيت خودرا برای مردان هوسران فراهم می کنند. آيا شخصيت باکرامت و عفاف ما آن قدر ارزش ندارد که مقداری سختی را تحمل کنيم امّا مانع بی حرمتی به خود شويم

٥  هر دختر و پسری در دوران تجرّد بايد همان گونه زندگی کند که آرزو دارد فرزندانش در آينده همان طور باشند و نيز انتظار دارد خواهر و برادرش همان گونه باشند. همان طور که گفته شد، نظام حاکم بر جهان خلقت، عکس العمل ضروری را در لحظه مناسب نسبت به کسی که خيانت می ورزد، برای « خيلی ها هوسرانی کردند و ضرب های نديدند » نشان خواهد داد و اين سنّت خداست. اين جمله که فريب دادن افراد ديگر و پهن کردن دام های بعدی است. چوب خداوند صدا ندارد، امّا ضربه آن قاطع

و محکم در زمانی که گناهکار فکرش را هم نمی کند، وارد می شود.

٦ لذت واقعی زندگی را کسی می چشد که مطابق دستور خداوند، با عفت و حيا و با غيرت وارد زندگی مشترک شود. همه آنان که با فريب فريبکاران وارد فضای هوس آلود می شوند، پس از مدت کوتاهی دچار يک زندگی تلخ می گردند که تا پايان عمر گريبانشان را رها نمی کند.

٧ قرآن کريم به صورت قاطع مردان و زنان را از دوستی پنهانی با يکديگر که باقی مانده دوران جاهليت بود، منع می کند ۱ و از مرد و زن می خواهد که فقط طريق ازدواج را پيش بگيرند. زيرا عاقبت اي نگونه روابط زيان روحی و عاطفی برای هرکدام از زن و مرد و گسترش ب یبند وباری در جامعه می شود.

٨  توبه بهترين راه رهايی از دام فريبکاران است. اگر يک بار احساس بر عقل غلبه کرد و  گناهی از ما سر زد، نبايد فريب دوم را هم خورد و نبايد گفت « آب که ازسرگذشت، چه يک وجب و چه ده وجب» نه، توبه واقعی کاری می کند که انسان دوباره به پاکی اوّلی برسد. زيرا « نيکی ها از بين برنده بدی ها هستند » ( هود، ١١٤ )

٩ پس وظيفه جوانی که به بلوغ جنسی و عقلی رسيده، امّا هنوز امکان ازدواج پيدا نکرده چيست؟

قرآن کريم درباره چنين جوانی می فرمايد:

وَ ليَستَعففِ الَّذينَ                    راه عفاف را پيش گيرند کسانی که

لا يَجِدونَ نکاحًا                     امکان ازدواج برايشان نيست

حَتّیيُغنيَهُمُ اللّهُ مِن فَضله ی     تا خداوند نياز آنان را برطرف سازد، از فضل خود.

قرآن کريم هيچ راهی جز عفاف و پاکدامنی و مهار نفس را نمی پذيرد. زيرا خدايی که غريزه جنسی را به انسان داده، هم او به انسان نيروی ايمان و اراده ای بخشيده که بتواند خويشتن داری کند و مانع گناه شود. برای اين که عفاف و مهار نفس آسان تر شود، می توان از اقدامات ١٥ گانه ای که در درس قبل پيشنهاد شد، استفاده کرد.

32-                        چهار مورد از مهم ترين معيارهای همسر شايسته را مشخص کنيد. دينداري ـ اخلاق نيكو ـ كُفو يا هم­شأن بودن ـ پاكدامني ـ توانايي بر تأمين زندگي

 

 

33-                         اگر فاصله ی بين بلوغ و ازدواج طولانی شود، چه مشکلاتی پيش می آيد؟ ازدواج ، براي رفعِ يك نيازِ طبيعي و پاسخگويي به قانونِ خلقت انجام مي‌شود اگر به اين نيازِ طبيعي در زمان و موقعيّت مناسب پاسخ داده نشود ، مانند سايرِ نيازها ، اختلالات و مشكلاتِ خاصّ خود را به دنبال دارد و آسيب‌هاي جُبران­ناپذير رواني ، اخلاقي و اجتماعي وارد مي‌كند . برخي از زمينه‌هاي پيوندِ خانواگي مانندِ نيازِ جنسي و آرامشِ روحي و رواني ناشي از كنارِ همسر بودن ، اندكي پس از دورانِ بلوغ آغاز مي‌شود . پاسخگويي به اين نيازها را نمي‌توان چندان به تأخير انداخت .

 

 

 

درس پانزدهم  :

1ـ با توجّه به روایاتِ معصومین (ع) چهار مورد از معیارهای همسرِ شایسته را نام ببرید . [خ85]

دينداري ـ اخلاق نيكو ـ كُفو يا هم­شأن بودن ـ پاكدامني ـ توانايي بر تأمين زندگي

اصالتِ خانوادگي ، پوششِ مناسبِ اسلامي ، عدمِ ارتباطِ قبلي با جنسِ مخالف ، صداقت با همسر ، سلامتِ جسمي ، انجام دادنِ عبادات به خصوص نماز ، عاقل و فهيم بودن ، اخلاقِ خوب و خوشرويي ، قناعت در زندگي ، كسب و كارِ حلال ، زيبايي و موردِ پسند بودن ، داشتنِ دوستانتِ درستكار و سالم .

2ـ کامل کنید : اگر عقد ازدواج به زور انجام گیرد ، ( باطل ) است . [ش90] 

3ـ درستی یا نادرستی گزارة­ زیر را  با ( ص/ غ ) مشخّص کنید .

ـ نباید فاصلة میانِ بلوغِ جنسی و عقلی با زمانِ ازدواج زیاد شود . [د89]  ص

4ـ از ديدگاهِ قرآنِ كريم ، در صورتِ نبودنِ كدام معيار در فرد ، ازدواج با او حرام مي­شود ؟ [خ91] ايمان

5ـ از نظرِ قرآنِ كريم مهمّ­ترين معيارِ همسرِ شايسته كدام است ؟ [خ92] ايمان

6ـ با توجّه به آموزه­های پیشوایانِ دین درباره هر یک از مواردِ زیر توضیح دهید . [ش85]

الف) مشورت با پدر و مادر در انتخاب :

پيشوايانِ دين از ما خواسته‌اند كه در موردِ همسرِ آينده با پدر و مادرِ خود مشورت كنيم و به انتخابي دست بزنيم كه رضايت و خُرسندي آنان را به دنبال داشته باشد . پدر و مادر به علّت علاقه و محبّت به فرزند ، معمولاً‌ مصالح و خوش‌بختي او را در نظر مي‌گيرند و به علّت تجربه و پختگي‌شان ، بهتر مي‌توانند خصوصيّات افراد را دريابند و عاقبتِ ازدواج را پيش‌بيني كنند .

ب) دو راهِ مناسب برای شناختِ همسر :

1 ـ تحقيق دربارة خانوادة همسر و موقعيّتِ اعضاي خانواده در محلّ زندگي و محلّ كار .

2 ـ شناختِ دوستانِ همسر و كساني كه او با آن‌ها معاشرت بيش‌تري دارد .

3ـ تحقيق دربارة روحيات و خُلقياتِ همسر در محيطِ كار يا محلّ تحصيل .

4ـ معاشرتِ خانواده‌هاي دو طرف با يكديگر و بهره‌بُردن از تجاربِ پدر و مادر در اين معاشرت‌ها .

5ـ مشورت با افرادِ قابلِ اعتماد و كاردان .

6 ـ گفت و گو با يكديگر در جلساتِ حضوري و طرحِ نظريّات و ديدگاه‌ها دربارة موضوعاتِ مختلف

7ـ لازمة انتخابِ شایستة همسر ، تسلّط بر چه چیزی است ؟ [د88]

تسلّط كامل بر شور و احساسِ جواني

 چرا نباید فاصلة میانِ بلوغِ طبیعی و فکری با زمانِ ازدواج زیاد شود ؟ [خ85]

ازدواج ، براي رفعِ يك نيازِ طبيعي و پاسخگويي به قانونِ خلقت انجام مي‌شود اگر به اين نيازِ طبيعي در زمان و موقعيّت مناسب پاسخ داده نشود ، مانند سايرِ نيازها ، اختلالات و مشكلاتِ خاصّ خود را به دنبال دارد و آسيب‌هاي جُبران­ناپذير رواني ، اخلاقي و اجتماعي وارد مي‌كند . برخي از زمينه‌هاي پيوندِ خانواگي مانندِ نيازِ جنسي و آرامشِ روحي و رواني ناشي از كنارِ همسر بودن ، اندكي پس از دورانِ بلوغ آغاز مي‌شود . پاسخگويي به اين نيازها را نمي‌توان چندان به تأخير انداخت .

9ـ چرا إذنِ پدر برای ازدواجِ دختر اِلزامی است ؟ [د85 ش86 ش88- ش89 د90-خ92]

  لطافت‌هاي روحي و ظرافت‌هاي عاطفي دختر ، آن گاه كه در فضاي محبّت و علاقة‌ جنسِ مخالف قرار مي‌گيرد ، احتمالِ ناديده گرفتنِ برخي واقعيّت‌ها و كاستي‌ها را به دنبال دارد ؛ به خصوص كه دختران به خاطرِ حيا و عزّت نفسِ قوي خود ، در ازدواج پيشقدم نمي‌شوند . طلب و درخواست از طرفِ پسر و پذيرش و قبول از جانبِ دختر است . در چُنين مواقعي ، پدر كه بر احساساتِ خود غلبه دارد و نيز داراي تجاربِ فراوان و شناختِ كامل از جنسِ مرد است ، مي‌تواند به سانِ باغباني از گُلِ لطيف و ظريفِ خويش مراقبت كند و به راهنمايي او بپردازد .

10ـ آمادگی برای ازدواج نیازمندِ چند بلوغ است ؟ نام ببرید . [خ 86- خ 88- ش90]

آمادگي زيستي و روحي ازدواج نيازمند دو بلوغ است : يكي بلوغِ جنسي و ديگري بلوغِ عقلي و فكري كه مدّتي پس از بلوغِ جنسي ايجاد مي‌شود و نبايد فاصلة ‌ميانِ بلوغِ جنسي و عقلي با زمانِ ازدواج زياد شود و تشكيل خانواده به تأخير افتد .

11ـ چرا پیشوایانِ دین در امرِ ازدواج مشورت با پدر و مادر را سفارش کرده­اند ؟ [د86- خ90]

زيرا پدر و مادر به علّتِ علاقه و محبّت به فرزند معمولاً مصالح و خوشبختي او را در نظر مي­گيرند و به علّتِ تجربه و پختگي­شان بهتر مي­توانند خصوصيّاتِ افراد را دريابند و عاقبتِ ازدواج را پيش­بيني كنند .

12ـ چرا تنها « علاقه و محبّتِ اوّلیّه » نمی­تواند لازمة انتخابِ همسر باشد ؟ [خ87]

زيرا محبّت و علاقة اوّليه چشم و گوش را مي­بندد و عقل را به حاشيه مي­راند ، به گونه­اي كه فريادهاي خيرخواهانة او را نمي­شنوند . ( حُبّ الشّيء يُعمي و يُصمّ : علاقة شديد به چيزي آدمي را كَر وكور مي­كند . )

13ـ چه نوع معاشرتهایی برای شناختِ همسر نتیجه­بخش نیست ؟ چرا ؟ [خ87]

تحقيق در بارة همسرِ آينده را نبايد با معاشرتهايي كه منشأ آن تنها هوسهاي زودگذر است ، اشتباه كرد . اين گونه معاشرتها ، هر چند با عنوانهايي مانندِ شناختِ روحيّة همسر و امتحانِ او باشد ، نتيجه­بخش نيست و آثارِ زيانبارِ ديگري دارد كه به خاطرِ همان آثار ، خداوند اجازة اين گونه معاشرتها را نداده است . در اين معاشرتها معمولاً احساسات بر هر دو نفر حاكم مي­شود و هر طرف اصرار دارد خود را بهتر از آنچه هست نشان دهد تا محبوبِ ديگري واقع شود . معمولاً هم بيشترِ اين معاشرتها به سُستي رابطه و جدايي مي­انجامد .

14ـ ازدواج به موقع چه فوایدی را در بر دارد ؟ [ش87 ]

شادابي ـ نشاط ـ سلامت جسمي و روحي ـ  رشد طبيعي ـ احساسِ رضايتِ دروني ـ تعادل در حركت و رفتار ـ  خوشرويي و خوش خُلقي ـ كاهشِ فشارِ جنسي ـ كاهشِ روابطِ نامشروع و آسيبهاي اجتماعي و رواني ـ از فوايدِ ازدواج به موقع است .        

15ـ سه مورد از راههای شناخت همسر را بنویسید . [د87- ش90- د90]

الف) تحقيق دربارة خانواده همسر و موقعيّت اعضاي خانواده در محلّ زندگي و محلّ كار

ب) شناختِ دوستانِ همسر و كساني كه با آنها معاشرت بيشتري دارد .

ج) تحقيق دربارة روحياتِ و خُلقيات همسر در محيطِ كار يا محلّ تحصيل

د) معاشرت خانواده­هاي دوطرف با يكديگر و بهره بردن از تجارب پدر و مادر در اين معاشرتها

ه) مشورت با افرادِ قابلِ اعتماد و كاردان

و) گفتگو با يكديگر در جلساتِ حضوري و طرح نظريّات وديدگاهها دربارة موضوعاتِ مختلف

16ـ چرا نمی­توان در قالبی غیر از ازدواج به نیازِ جنسی پاسخ داد ؟ توضیح دهید . [خ88]

زيرا لذّتِ آني برخاسته از گناه ، پس از چندي روح و روانِ فرد را پَژمرده مي­كند و شخصيّت او را مي­شكند اين گونه اشخاص ، به جاي بازگشت به مسيرِ درست ، براي فرار از اين پَژمردگي به افراط در گناه كشيده مي­شوند امّا نمي­دانند كه روحشان مانندِ تشنه­اي است كه هر چه بيشتر به او آب دريا مي­دهند ، بر تشنگي­اش افزوده مي­شود و بي­قراريش شدّت مي­گيرد .

17ـ نتایجِ ازدواج در زمان و موقعیّتِ مناسب و نامناسب را با یکدیگر مقایسه کنید . [خ89]

ازدواج براي رفعِ نيازهاي طبيعي و پاسخگويي به قانونِ خلقت انجام مي­شود . اگر به اين نيازهاي طبيعي در زمان و موقعيّتِ مناسب پاسخ داده نشود مانندِ سايرِ نيازها اختلالات و مشكلاتِ خاصّ خود را به دنبال دارد و آسيبهاي جُبران ناپذير رواني ، اخلاقي و اجتماعي وارد مي­كند و بر عكس شادابي ،  نشاط ، سلامت جسمي و روحي ، رشد طبيعي ، احساسِ رضايتِ دروني ، تعادل در حالات و رفتار ، خوشرويي و خوش خُلقي ، كاهشِ فشارِ جنسي ، كاهشِ روابطِ نامشروع و آسيبهاي اجتماعي و رواني از فوايدِ ازدواج به موقع است .

18ـ از نظرِ مقرّراتِ اسلامی اگر عقدی به زور انجام گیرد چه حُکمی دارد ؟ [د89]

اگر عقدي به زور انجام گيرد باطل است و مشروعيّت ندارد .

19ـ چهار مورد از معيارهاي همسرِ شايسته را با توجّه به رواياتِ معصومين (عليهم‌السّلام) نام ببريد .

دينداري ـ اخلاق نيكو ـ كُفو يا هم­شأن بودن ـ پاكدامني ـ توانايي بر تأمين زندگي

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



:: موضوعات مرتبط: دینی سال سوم، ،
نویسنده : محمد رضا تیموری
تاریخ : جمعه 7 آذر 1393
زمان : 13:46


.:: This Template By : Theme-Designer.Com ::.